Archiwum festiwaluWstecz
Spotkania z Piosenką Żeglarską i Muzyką Folk "SZANTY WE WROCŁAWIU"

W dniach 7 i 8 kwietnia 1990 roku w Auli Politechniki Wrocławskiej odbyły się Spotkania z Piosenką Żeglarską "SZANTY WE WROCŁAWIU". Był to początek jednej z dwóch największych imprez "szantowych" w Polsce. Pomysłodawcą koncertów był Krzysztof Jakubczak a w ich organizacji pomagał mu Robert Gronowski (obaj do dzisiaj organizują ten festiwal). Wystąpiły najlepsze wówczas zespoły szantowe z Polski, między innymi: Cztery Refy, Tonam i Synowie, Ryczące Dwudziestki, Chór Wujów, Zejman i Garkumpel i wiele innych. Impreza była planowana jako jednorazowa, jednak ogromne zainteresowanie koncertami skłoniło organizatorów do jej powtórzenia. Jeszcze tego samego roku, w pierwszych dniach grudnia, odbyły się II Spotkania z Piosenką Żeglarską "SZANTY WE WROCŁAWIU". W czasie trzech dni, kilkutysięcznej widowni zaprezentowali się wszyscy najpopularniejsi wykonawcy piosenki żeglarskiej. Ponowne wielkie zainteresowanie publiczności i wspaniała, wychwalana przez wykonawców, atmosfera wrocławskich koncertów przesądziły o decyzji organizatorów, aby "SZANTY WE WROCŁAWIU" stały się imprezą cykliczną. Od tego momentu początek grudnia został stałym terminem wrocławskiego festiwalu.

Formuła tej imprezy od początku różniła ją od innych szantowych festiwali, na których w tym czasie od lat niezmiennie królowały konkursy organizowane w różnych kategoriach: piosenki autorskiej, szanty klasycznej, pieśni kubryku itd., a wykonawcy (nawet najlepsi) na scenę wychodzili po kilka razy na krótkie występy. We Wrocławiu każdy z zaproszonych wykonawców otrzymywał czas niezbędny do zaprezentowania całego recitalu, a konkursu nie organizowano w ogóle. Formuła ta okazała się bardzo interesująca dla publiczności, a wykonawcy byli nią wręcz zachwyceni. Spowodowało to ogromny wzrost popularności wrocławskiej imprezy wśród sympatyków piosenki żeglarskiej a dla wykonawców zaproszenie do Wrocławia było miernikiem ich pozycji na muzycznym rynku szantowym. Ostateczny kształt "SZANT WE WROCŁAWIU" wykrystalizował się w roku 1992. Koncerty zostały przeniesione do hali Wytwórni Filmów Fabularnych mogącej jednorazowo pomieścić ok. 2000 osób na widowni (było to podyktowane ogromnym zainteresowaniem publiczności) a impreza zyskała ostateczną nazwę: Spotkania z Piosenką Żeglarską i Muzyką Folk "SZANTY WE WROCŁAWIU". Jednocześnie organizatorzy zdecydowali się na tematyczny podział poszczególnych koncertów, i tak odbyły się: Koncert Piosenki Żeglarskiej, Koncert Ballady Żeglarskiej, Koncert Folk & Gospel, Koncert Tradycyjnej Pieśni Morskiej, każdy przy pełnej sali. Dodanie "folku" do nazwy było tylko sformalizowaniem tego co i tak działo się na scenie tego i wszystkich innych "szantowych" z nazwy festiwali. Była to decyzja jak najbardziej słuszna, a nowy układ koncertów został doskonale przyjęty przez publiczność. Można przyjąć, że był to przełomowy rok wrocławskich Spotkń, na których od tej pory zaczęło się wzorować wiele innych imprez. Prosty pomysł tematycznego podziału koncertów okazał się strzałem w dziesiątkę, dzięki któremu sympatycy poszczególnych gatunków muzyki wybierali to czego chcą słuchać lub przy czym chcą się bawić. Wrocławska impreza zdecydowanie ugruntowała swoją pozycję na rynku jako jedna z dwóch najważniejszych w kraju.

W następnych latach ogólna formuła festiwalu nie uległa zmianie. W 1995 roku, po raz pierwszy zorganizowano konkurs dla młodych, początkujących wykonawców. Organizatorzy zdecydowali się na to pod wpływem ogromnego zainteresowania takim konkursem ze strony właśnie tych wykonawców. Przesłuchania konkursowe odbyły się (i tak jest do dzisiaj) poza głównymi koncertami festiwalu. Laureaci zawsze występują na głównej scenie w koncercie kończącym festiwal. Laureatami ostatnich edycji wrocławskiego konkursu były między innymi takie zespoły jak: Wikingowie, Cape Code, Amazonki, Hambawenah, Kliper, Klang.

Ostatnie, X Jubileuszowe Spotkania z Piosenką Żeglarską i Muzyką Folk "SZANTY WE WROCŁAWIU", ponownie okazały się sukcesem. Wyjątkowo odbyły się w lutym 1999 roku w sali KARTODROM we Wrocławiu. W sześciu koncertach kilkutysięcznej widowni zaprezentowało się ponad 200 wykonawców, w tym goście z zagranicy: Jim Lucas z USA oraz zaespół Long John Silver z Francji. Odbył się między innymi specjalny koncert z okazji jubileuszu 15-lecia istnienia zespołu Ryczące Dwudziestki. Nagrodę Główną w konkursie otrzymał zespół Klang. Publiczność w głosowaniu wybrała zespół dziesięciolecia - Mechanicy Shanty oraz przebój dziesięciolecia - utwór "Hiszpańskie Dziewczyny".

Co roku na wrocławskiej scenie występują najlepsi krajowi wykonawcy oraz goście z zagranicy. Wydarzeniem szczególnej rangi był występ w 1996 roku legendarnego zespołu folkowego Fairport Convention, który przyjechał do Polski specjalnie na wrocławski festiwal. Poza tym z zagranicy występowali między innymi: East Whistle, Irish Stew, Roger Rashton, Long John Silver, Jim Lucas. Z polskich wykonawców wymieć należy takich jak: Jurek Porębski, Ryszard Muzaj, Marek Siurawski, Janusz Sikorski, Andrzej Korycki, Waldek Mieczkowski, Piotr Zadrożny, Mechanicy Shanty, Ryczące Dwudziestki, Krewni i Znajomi Królika, Cztery Refy, Stare Dzwony, Szela, Mietek Folk, Tonam i Synowie, Chór Wujów, Smugglers, Broken Fingers, Carrantuohill, Orkiestra Dni Naszych, The Bumpers, EKT-Gdynia, The Pioruners, The King Stones, Dziurawy Bat, Braiz, Perły i Łotry Szanghaju, Przylądek Starej Pieśni, Poszedłem Na Dziób, Qftry, Wodny Patrol, Hambawenah, Jak Wolność To Wolność, Maidens, Kwartet Jorgi, Open Folk, Warsowia Manta, Chudoba, Trebunie Tutki, Atlant, White Garden, Spinakery, Zejman i Garkumpel, Stanpo, Shanties Woman, Cape Code, Bluska, Pasieka, Amazonki, Kogoto.

"SZANTY WE WROCŁAWIU" były pierwszym festiwalem, który na tak masową skalę połączył na jednej imprezie tak bliskich sobie muzycznie i tematycznie wykonawców, ale wywodzących się z różnych nurtów: szantowego i folkowego.

Warto wspomnieć, że mimo tego iż w czasie 10 lat istnienia festiwalu formalnym organizatorem były różne instytucje (NZS, Samorząd Studencki, Klub Związków Twórczych, Biuro Koncertowe OKiS) to jest to autorski festiwal Krzysztofa Jakubczaka i Roberta Gronowskiego. Od pierwszej do ostatniej - wszystkie edycje były zorganizowane przez nich. W 1997 roku, wspólnie z grupą przyjaciół, założyli Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Kulturalnych "NASZE MIASTO WROCŁAW", które przejęło wszelkie prawa do "SZANT WE WROCŁAWIU".